Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Internet » Doorplaatsing internet leidt tot schadevergoeding

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Doorplaatsing internet leidt tot schadevergoeding
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Een lid van de journalistenvakbond NVJ heeft een schadevergoeding gekregen, nadat een artikel van hem was doorgeplaatst op internet. Daarvoor was wel eerst een gang naar de rechter nodig.

De rechter in Amsterdam oordeelde dat een artikel uit een persmedium niet zonder toestemming van de auteur mag worden doorgeplaatst op internet. Het mag volgens de rechter zelfs niet als in het colofon staat dat bijdragen automatisch online kunnen worden geplaatst. Het ging om een freelance medewerker van het maandblad Emerce, dat tevens een internetsite heeft. Emerce moet de journalist drie keer het honorarium betalen dat hij voor het artikel kreeg.

Emerce beriep zich op de beperking in de Auteurswet die regelt dat media nieuwsberichten onder bepaalde voorwaarden van elkaar mogen overnemen. De rechter ziet een site echter niet als een tijdschrift in de zin van de Auteurswet, maar als een zelfstandige vorm van openbaarmaking.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS