Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Internet » Open Source encyclopedie gratis toegankelijk

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Open Source encyclopedie gratis toegankelijk
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ook in de Nederlandse taal
De gratis toegankelijke online-encyclopedie wikipedia biedt nu in de Engelstalige uitgave meer dan 100.000 artikelen. Verder zijn er nog zo'n 38.000 artikelen beschikbaar in andere talen. Leuk is dat ook de Nederlandstalige sectie het bekijken en lezen meer dan waard is.

De artikelen op Wikipedia worden niet geschreven door een redactie maar door vrijwilligers. Wie mee wil werken kan op elk moment een eigen artikel indienen of een al bestaand artikel aanpassen. Aanpassingen worden pas geplaatst nadat ze door Wikipedia zijn goedgekeurd.

De encyclopedie werd in januari 2001 opgezet door Jimmy Wales en Larry Sanger. Wales is de baas van het internetportaal Bomis. Sanger was zelf ook werkzaam bij Bomis voordat hij met Wales Wikipedia opzette. Daarnaast is Sanger ook nog eens bekend van het eveneens gratis te raadplegen Nupedia.

Wikipedia wordt bedreven onder de GNU Free Documentation License, die ervoor zorgt dat de aanwezige artikelen zonder problemen door anderen mogen worden gebruikt en aangepast. De technische basis wordt gevormd door de samenwerkingssoftware "Wiki Wiki Web", die is ontwikkeld door Cunningham & Cunningham uit Portland.

Hoewel het aantal aanwezige artikelen al aanzienlijk is bestaan er volgens de oprichters van Wikipedia nog steeds "witte vlekken". Volgens Wales en Sanger begint Wikipedia zich nu pas te ontwikkelen tot een echte encyclopedie. Inmiddels zijn er al 7.000 zogenaamde "Wikipedians" als vaste auteurs geregistreerd. Daarnaast is er nog een aantal onbekende gebruikers die werken zonder zichzelf aan te melden. Ondanks, of misschien wel dankzij, dit grote aantal belangeloos meewerkende vrijwilligers zijn er zo goed als geen niet serieuze artikelen te vinden op Wikipedia.

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS