Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Veiligheid » Netsky-virus legt sites eDonkey en eMule plat

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Netsky-virus legt sites eDonkey en eMule plat
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het Netsky.Q-virus voert een aanval uit op diverse p2p- en crack-sites. Met succes: de sites van eDonkey en eMule zijn uit de lucht gehaald.

Behalve de adressen www.edonkey2000.com en www.emule-project.net zijn ook de sites Cracks.st en Cracks.am onbereikbaar. De site van Kazaa, waar Netsky.Q eveneens een aanval op uitvoert, houdt nog wel stand.

De sites van de uitwisseldiensten eDonkey en eMule zijn inmiddels bereikbaar via alternatieve adressen: eDonkey2000.com (zonder www) en www.eMule-Project.org.

Netsky.Q is zo geprogrammeerd dat de aanvallen nog zeker tot 12 april zullen aanhouden. Het virus voert een zogeheten distributed denial of service (DDoS) aanval op de vijf sites uit. Computers die met het virus besmet zijn, sturen valse verzoeken om informatie naar de sites. De sites kunnen de stortvloed aan verkeer niet aan en bezwijken.

Het is niet voor het eerst dat een virus een aanval uitvoert op een site. In het verleden werden onder meer Microsoft, het softwarehuis SCO en de Amerikaanse muziekbrancheorganisatie RIAA het slachtoffer van vergelijkbare aanvallen.

Tussen haakjes

De makers van Netsky.Q, die zichzelf omschrijven als het 'SkyNet Antivirus Team' uit Rusland, hebben een bericht in de code van het virus achtergelaten. Daarin stellen ze dat ze internetgebruikers willen opvoeden. Naar eigen zeggen willen ze hacking en het uitwisselen van illegale content tegengaan.

Volgens het antivirusbedrijf Sophos staat Netsky.Q op dit moment op de achtste plaats op de lijst van meest voorkomende virussen. Het virus komt binnen als e-mailbericht met een .pif- of .zip-bestand. Het onderwerp bevat termen zoals 'Mail Delivery failure', gevolgd door het e-mailadres van de ontvanger (tussen haakjes).

Wie het meegestuurde attachment opent, raakt besmet. Het virus probeert ook om het bijvoegsel automatisch te openen. Daarvoor maakt het gebruik van een gat in Internet Explorer dat al sinds maart 2001 bekend is. Een patch (reparatiesoftware) om dit lek te dichten, kan bij Microsoft worden gedownload.

Mensen die met Netsky.Q zijn besmet, kunnen onder meer bij de virusbestrijders Symantec en F-Secure een programma downloaden om het virus van hun computer te verwijderen.

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
dit zal BREIN aanmoedigen denk ik zo
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Dat denk ik niet, want het blijft illegaal. Ik vind die makers van die virussen ook helemaal niet nobel.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS