Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Veiligheid » Virusscanner standaar in WindowsXP SP2

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Virusscanner standaar in WindowsXP SP2
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het aanstaande Service Pack 2 voor Windows XP moet de wereld een stuk veiliger maken, zo wil topman Bill Gates van Microsoft de wereld verzekeren. De softwareproducent verwerkt onder meer een virusscanner in zijn pc-besturingssysteem.

Microsoft-topman Bill Gates onthulde dit vorige week op de RSA Security-conferentie die plaatsvond in San Francisco. Het langverwachte SP2 moet deze zomer verschijnen. De mogelijk daarin verwerkte virusscanner wordt nu aan bètatests onderworpen. Het is volgens woordvoerders nog niet zeker dat de scanner wordt opgenomen in SP2; dat kan ook in een opwaardering daarna.
Wel komt er in SP2 een ‘Security Center’ waarmee gebruikers een centraal bedieningspaneel hebben voor diverse beveiligingsopties, waaronder de reeds ingebouwde firewall en anti-virussoftware van derden. Microsoft kreeg zijn antivirustechnologie in handen met de overname van het Roemeense Gecad Software midden vorig jaar. Het meldde toen nog niet bepaald te hebben wat te doen met de antivirustechnologie en ontkende het als zelfstandig product op de markt te willen brengen.

Meer verbeteringen
De virusscanner is één van de verbeteringen die Microsoft aanbrengt in zijn marktdominante pcbesturingssysteem om de verspreiding van virussen en wormen in te dammen. Zo staat in SP2 de eenvoudige firewall standaard aan en geldt het tegendeel voor de veel door spammers misbruikte berichtendienst Windows Messenger – niet te verwarren met internet-chatdienst MSN Messenger.
Verder werkt Microsoft ook samen met RSA Security, leverancier van beveiligingssoftware, aan een verbeterde inlogmethode. De Windows-leverancier wil het aloude, statische wachtwoord schrappen voor bedrijfsgebruik en vervangen door een authorisatiesysteem bestaande uit twee sleutels. De eerste kan bestaan uit een pincode, de tweede een tijdelijk wachtwoord dat een RSA-certificaat aanmaakt.

Ontwikkelaars
De vele wijzigingen die Microsoft doorvoert middels SP2 hebben niet alleen gevolgen voor gebruikers. Voor ontwikkelaars is er ook werk aan de winkel. Midden december lekte reeds een voorlopig ontwerpdocument uit waarin Microsofttechnici Mike Danseglio en Vincent Abella de geplande veranderingen uiteenzetten.
Daarin worden ook nieuwe snufjes besproken als het herziene geheugenbeheer, wat buffer overflows moet voorkomen. De twee schrijvers wijden een fors deel van hun document aan de gevolgen hiervan voor applicaties.
Productmanager Tony Goodhew van Microsoft bevestigt dat SP2 gevolgen heeft voor software van derden. “We voeren uitgebreide compatibiliteitstesten uit met de meestgebruikte applicaties. Onze testgroep daarvoor onderzoekt de topvierhonderd tot -zevenhonderd applicaties om te zien hoe die werken op SP2.” Microsoft biedt ontwikkelaars ook een gratis online-training over SP2 om de nieuwe beveiligingsfunctionaliteit te benutten die Windows XP dan krijgt.
In 2001 deed Microsoft nog de toezegging in zijn Service Packs alleen lapmiddelen en reparaties op te nemen en juist geen nieuwe functionaliteit te introduceren. Deze belofte maakte het op verzoek van bedrijfsklanten; systeembeheerders willen wel zo snel mogelijk lapmiddelen installeren, maar kunnen zich niet veroorloven nieuwe functionaliteit te introduceren zonder tests.
Microsoft verbrak deze toezegging in maart 2002 met de onthulling van nieuwe functies voor het eerste Service Pack voor Win-dows XP, dat in het derde kwartaal verscheen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Erg relaxed, zijn we tenminste snel van de virussen af, want ik wordt er nu erg gestoord van.

Wel een doodsteek voor de virus-scanner software fabrikanten.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
ik zie hier ook nadelen in hoor...dit wordt dan weer zo'n monopolie gebeuren van hun zodat iedereen genoodzaakt deze te gaan gebruiken, maar als ook dat hij uitgeschakeld kon worden.
Verder moeten ze op de hoogte blijven van al die virussen plus er moet gekeken worden naar beveiligingslekken.

Waarom laten ze het niet over aan McAfee, Symantec en weet ik welk bekend virusprog. Die zijn er gespeciaaliseerd in.

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Omdat de meeste mensen geen mcafee symantec etc hebben. Komt er weer een virus die gebruik maakt van veiligheidslekken, dan gaat iedereen weer zeiken dat MS niet veilig is etc. Dus een hele logische stap van MS om van dat gezeik af te zijn, en een einde te maken aan die kl*te virussen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
heb je last van virussen dan sjuul?
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
haha kijk es wat ik vindt [Big Grin]

Windows XP SP2 could break existing apps

Some software developers may find their
applications no longer work on machines using Microsoft Service Pack 2
for Windows XP, which will be released later this year.

Microsoft has made something of a trade-off with the update, focusing on security improvements at the expense of backward compatibility. The company has called on all software developers to test their code against the beta version of Service Pack 2, or face the possibility that the update will break their handiwork.

Windows XP Service Pack 2 (SP2) is more than the usual roll-up of bug fixes and updates. It is also being used to make significant changes to the software with the aim of improving security. Microsoft has warned these changes could render applications inoperable.

Sorry dat het in het engels is [Embarrassed]

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van LilWiz:
heb je last van virussen dan sjuul?

Niet direct, ik installeer ze namelijk nooit. Maar ik wordt meestal wel getroffen door de virus-outbreak. Ik krijg soms wel 30-60 mailtjes per dag met een virus erin. Nu open ik die nooit, en flikkert Thunderbird ze er automatisch uit, maar het blijft toch zwaar iri.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
hmmm nooit last van die virusmailtje [Razz] denk dat ik een goede isp heb [Wink] [Razz]
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Of geen vrienden / bekenden. Mijn andres is bij zoveel mensen bekend, niet normaal meer.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS