Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Veiligheid » De naamgeving van virussen uitgelegd

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: De naamgeving van virussen uitgelegd
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Wired News komt met een artikel over de naamgeving van virussen. De ontdekker van de worm of het virus mag de naam van het stukje software bedenken. Vaak kiest men voor een intimiderende naam zoals Code Red, een speelse naam (Happy Monday) of een verleidelijke sexy naam als NakedWife. Ook verwijzingen naar de maker van het virus (Brat) zijn populair. Daarnaast heb je ook namen die nergens op lijken te slaan, zoals Klez. Een virusnaam moet aan een aantal eisen voldoen: hij moet enige relatie hebben met het virus, mag niet vernoemd worden naar een bedrijf, merknaam of beroemd persoon, veelvoorkomende persoonsnamen zouden vermeden moeten worden en aanstootgevende namen zijn ook niet toegestaan.

Binnen deze richtlijnen mag een naamgever alles uit de kast halen, zolang hij het maar snel doet. Vaak wordt de virusnaam binnen enkele seconden bedacht. Het is soms moeilijk om de rare hersenkronkels van de ontdekkers te begrijpen. De namen zijn echter niet zomaar uit de lucht geplukt; zo is Auric vernoemd naar zijn attachment, Gold. Klez is vernoemd naar een serie letters uit de encryptiesleutel van het virus. De maker had een smeekbede om een betere baan in zijn virus verstopt, en dit deel geëncodeerd:

"Sometimes we send a little message back to the virus writer," said Shipp. "For instance, the Klez author tried to hide his code by encoding parts of the virus. We named the virus Klez after a sequence of letters in the encoding key -- kind of a 'we know what you are doing' statement."

Klez provided infinite opportunities for interesting names. Its first versions contained this message, visible only during an analysis of its code: "I'm sorry to do this but it's helpless to say sorry. I want a good job. I must support my parents. Now you have seen my technical capabilities. How much is my year's salary now? No more than $5,500. What do you think of this fact? Don't call me names, I have no hostility. Can you help me?"

(tweakers)

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS