Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Hardware » Uitvinder blauwe LED krijgt miljoenen

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Uitvinder blauwe LED krijgt miljoenen
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het bedrijf Nichia moet 20 miljard yen, dat is 152 miljoen euro, betalen aan een ex-werknemer die de blauwe LED heeft uitgevonden. Het bedrijf heeft aan de uitvinding miljoenen verdiend en een Japanse rechtbank oordeelde dat onderzoeker Shuji Nakamura recht heeft op een deel van die winst.

De bonus die Nakamura in eerste instantie van het bedrijf kreeg was 150 euro, waarop hij meer geld eiste van het bedrijf. Hoewel hij werkte voor het bedrijf Nichia, werkte het bedrijf hem eerder tegen dan dat ze het onderzoek stimuleerden. Light Emitting Diodes worden momenteel onder andere toegepast op verkeerslichten en op mobiele telefoons. Lange tijd bestonden er alleen rode en gele LED's totdat Nakamura de blauwe LED uitvond.

In Japan horen werknemers zich weg te cijferen voor hun bedrijf, maar dat is slecht zo oordeelt Nakamura. Als uitvinders namelijk niet worden beloond voor hun uitvindingen dan willen kinderen allemaal voetballer worden in plaats van uitvinder. Nakamura wordt genoemd als kandidaat voor een Nobelprijs en werkt inmiddels op een Amerikaanse universiteit.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
misterm
Zee Babaloeba


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor misterm     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
hahaha dat is wel wat meer dan 150 €

--------------------
Mag ik van jou de honing?

Berichten: 651 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Feb 2004  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Wel terecht vind ik, iemand vind iets uit wat miljoenen euro's opleverd, en krijgt er dan maar 150 euro voor. Best oneerlijk vind ik.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
misterm
Zee Babaloeba


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor misterm     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
haha best nog al heel erg oneerlijj

--------------------
Mag ik van jou de honing?

Berichten: 651 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Feb 2004  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS