Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Hardware » Harddisk fabrikanten gedaagd

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Harddisk fabrikanten gedaagd
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Een groep computergebruikers daagt een aantal harddisk fabrikanten voor de rechter. Harddiskfabrikanten zijn stelselmatig te positief over de opslagcapaciteit, overigens een bekend feit.

Al sinds jaar en dag geven harddiskfabrikanten de grootte van een harde schijf niet goed weer. Dat komt wellicht omdat de marketingafdeling nooit binair heeft leren rekenen. Waar een normale kilobyte uit 1024 bits bestaat, rekent een harde
schijfbouwer met kilobytes van 1000 bits. Dus 1000 MB is opeens 1 GB.

Het verschil is dat harddiskfabrikanten decimaal rekenen maar dat computers binair zijn. Als een harddiskfabrikant zegt dat zijn schijf 20 Gigabytes heeft, ziet een gebruiker tot zijn schrik slechts 18,6 Gigabytes na installatie.

Verdedigers van de rekenmethode van de fabrikanten zeggen: dat in de natuurkunde en de 'echte wereld' een Mega een eenheid van 1000, en een kilogram nog altijd 1000 gram weegt, geen 1024. Het zijn de computers die niet willen deugen.

met het groeien van de capciteit nemen ook de afwijkingen tussen de meetmethoden toe: een harde schijf waarvan fabrikanten zeggen dat deze 150 Gigabyte is, kan maar 140 Gigabyte opslaan. Volgens de groep consumenten moet dat eens een keertje afgelopen zijn.

De rechtszaak is aangebracht bij het Los Angeles Superior Court. De consumenten eisen van de fabrikanten dat ze hun praktijken publiekelijk uitleggen en dat ze beloven dit niet langer te doen. Ook willen ze een restitutie voor schijfruimte die ze niet kregen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Lekker lompe verdediging. Waar maken die fabrikanten nou harddisks voor? Computers dacht ik zo. Een megabyte is al sinds lengte van jaren 1024 kilobyte, dus dat is echt een non-argument.

Ik heb een 120 gigabyte disk waar ik 111 gig daadwerkelijk van kan benutten. Toch weer 9 gigabyte in rook op gegaan.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Budha:
Lekker lompe verdediging. Waar maken die fabrikanten nou harddisks voor? Computers dacht ik zo. Een megabyte is al sinds lengte van jaren 1024 kilobyte, dus dat is echt een non-argument.

Ik heb een 120 gigabyte disk waar ik 111 gig daadwerkelijk van kan benutten. Toch weer 9 gigabyte in rook op gegaan.

die kon je toen ook trughalen als ik me niet vergis...dmv een tooltje van de leverancier.
Welke heb je dan? Zo'n Maxtor?

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
'Terughalen' is niet mogelijk. Daar gaat het bericht juist over. Dat de schijf kleiner is dan ze aangeven.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Montoya
Half way Member


Beoordeeld:
5
Icoon 9 geplaatst      Profiel voor Montoya     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Leuk allemaal hoor. Maar dit is al zo'n 10 jaar zo.. Beetje raar om daar nu over te gaan zeuren. Bovendien is er geen fabrikant die anders rekent dus je weet precies waar je aan toe bent..
Berichten: 36 | Plaats: Netherlands | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS