Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Hardware » Radeon 9500 Pro of 9700?

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Radeon 9500 Pro of 9700?
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik ben hard aan een nieuwe videokaart toe. Dat heb ik wel vaker laten vallen. [Wink]

Ik twijfel nog een beetje. De Radeon 9700 is maar iets langzamer dan de Pro versie. De 9500 Pro is toch net iets trager maar is wel betaalbaarder.

Volgens de pricewatch op Tweakers:
Club3D Radeon 9500 Pro €212
Club3D Radeon 9700 €266

Binnenkort zal Ati op de CeBIT haar nieuwe producten introduceren. Ik ga hier iig op wachten, want ik neem aan dat de prijzen daarna zullen dalen voor de huidige series.

Misschien wordt het dan toch een 9700 [Smile]

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik zou zeggen wat heb je ter beschikking voor je nieuwe AGP? Wat wil je er pcies mee? enzovoorts...verder las ik net dat er weer 3 nieuwe versies klaarliggen van de Radeon [blink] Dus in prijs dalen dat zullen ze heus wel doen ja na volgende week een keer
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik heb een Asus K7N8X met een Athlon XP 2600+.

Aan m'n pc zal het dus niet liggen. [Smile]

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik ben wel benieuwd naar de opvolger van de ge-force FX. Staan die ook op de ce-bit?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Vandaag introduceerde ATi officieel een drietal nieuwe VPU's. Het betreft de Radeon 9200, 9600 en 9800 Pro. De laatste is natuurlijk het meest interessant: wordt dit de beloofde GeForceFX-killer? De Radeon 9800 Pro is gebaseerd op de nieuwe R350-core. Dit is een doorontwikkeling van de populaire R300, waar de 9500 (Pro) en 9700 (Pro) op gebaseerd zijn. De Smartshader en Smoothvision maakten allebei een sprong van versie 2.0 naar 2.1. Om nVidia met zijn DirectX 9+-compatibiliteit de loef af te steken zegt ATi dat de R350 'DirectX 9++' ondersteunt. Dit zijn beide geen officiële versies, maar ATi geeft hiermee aan dat de 9800 Pro meer features met zich meebrengt dan DirectX 9 voorschrijft. Zaken als de breedte van de geheugenbus (256bit) en het productieproces (0,15µ) zijn gelijk gebleven ten opzichte van de 9700 (Pro). Wel hebben de kloksnelheden een boost gekregen naar 380MHz voor de core en 340MHz voor het geheugen.

De andere twee videokaarten zijn respectievelijk gericht op de mainstream- (9600) en budgetmarkt (9200). Achter de 9600 schuilt RV350-VPU. DIt is de eerste VPU van ATi die op een 0,13µ-proces gebakken is. Net als de 9500 Pro heeft de 9600 slechts vier pixelpipelines. De laatste moet het ook doen met slechts twee vertex shader-eenheden. Dankzij het kleinere proces is de RV350 goedkoper te produceren en geeft 'ie minder hitte af. De kloksnelheden ondergingen ook een flinke stijging: 400MHz voor de core en 300MHz voor het geheugen. De 9600 wordt in april in de schappen verwacht. De laatste nieuwe videochip die ATi aankondigde was de 9200. Deze zullen we ook pas in april kunnen verwelkomen. Echt schokkend zijn de specificaties van de 9200 niet; in feite is het een 9000 (Pro) met ondersteuning voor AGP 8x:

Today’s launch introduces three new RADEON™ product families, each with features, performance and value unmatched in their respective classes. The RADEON™ 9800 PRO is the fastest available and will win the hearts of hardcore gamers everywhere. The RADEON™ 9600 series delivers high-end features and performance with price tags that appeal to the broader market. The RADEON™ 9200 series, designed for the mainstream market, matches great value with performance and features suitable for today’s 3D games.

De diverse hardwaresites hebben de Radeon 9800 Pro onder handen genomen. De 9800 Pro presteerde in benchmarks zonder AntiAliasing en anisotropische filtering vrijwel gelijk met de 9700 Pro. Zodra AA en AF echter werden ingeschakeld was de 9800 Pro in veel gevallen niet meer te houden. In bijna alle benchmarks presteerde de 9800 Pro met 128MB geheugen beter dan de GeForceFX 5800 Ultra.

(tweakers)

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Net als de 9500 Pro heeft de 9600 slechts vier pixelpipelines.
Dit klopt niet. De Radeon 9500 heeft idd vier pipelines, maar de 9500 Pro heeft er 8.

Het verschil tussen de 9500 Pro en de 9700 zit 'm in de geheugenbus. De laatste heeft een geheugenbus van 256 bit terwijl de eerste het met de helft moet doen, 128 bit. Daarom is de 9500 Pro praktisch even snel als het gaat om puur rekenwerk, maar is ie minder goed in geheugenintensieve taken zoals FSAA.

En juist dat doet mij twijfelen. Ik weet zeker dat 9500 Pro een rekenwonder is, maar ik stoor me wel degelijk aan die karteltjes in het beeld.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS