Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Muziek » Algemeen » Brein wil p2p-gebruikers nog dit jaar aanpakken

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Brein wil p2p-gebruikers nog dit jaar aanpakken
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Stichting Brein wil nog dit jaar internetgebruikers gaan aanpakken die via uitwisseldiensten muziek aanbieden.

In NRC Handelsblad zegt Theo Roos, directeur van Universal Music, dat Brein 'waarschijnlijk al dit najaar, zeker begin volgend jaar' actie zal ondernemen tegen gebruikers van peer-to-peer (p2) diensten. Roos is bestuurder bij Stichting Brein.

Tim Kuik van Stichting Brein weet aanvankelijk niet hoe hij moet reageren als hij wordt geconfronteerd met de uitspraak van Roos. "Ik heb het nooit verstandig gevonden om een datum te noemen. Maar als Theo Roos dat zegt, wie ben ik dan om daaraan te twijfelen?"

Kuik geeft toe dat de uitspraak van Roos klopt. "Wij zijn begonnen met de voorbereidingen. Er moet nog een aantal stappen worden ondernomen voordat de eerste vorderingen bij gebruikers op de deurmat vallen. Dat gebeurt in de laatste fase waarover Roos het heeft."

Legaal alternatief
Hoewel Brein al begin vorig jaar aankondigde actie te willen ondernemen tegen individuen die via uitwisseldiensten muziek aanbieden, liet de organisatie altijd in het midden wanneer de eerste p2p-gebruikers zouden worden aangepakt.

"Handhaving is wat ons betreft het laatste redmiddel", stelt Kuik. "De consument moet een legaal alternatief hebben. Inmiddels is het op steeds meer plaatsen mogelijk om legaal muziek te downloaden."

In Nederland is het mogelijk om online muziek te kopen bij diverse internetaanbieders (Chello, Planet Internet, Tiscali), zoekmachine Ilse en Yeahronimo. In oktober komt bovendien de iTunes Music Store van Apple naar Nederland.

Postzegeluitspraak
Een opsteker voor Brein bij de aanpak van muziekaanbieders is de recente uitspraak van het Amsterdamse Hof in de zaak die de Tilburgse postzegelhandelaar Pessers had aangespannen tegen Lycos. Pessers wilde de naam- en adresgegevens hebben van een persoon die via een Lycos-homepage een lastercampagne tegen hem was gestart. Het gerechtshof oordeelde dat Lycos die gegevens moest verstrekken.

Dit vonnis is gunstig voor Brein. Bij de aanpak van illegale muziekaanbieders zal de organisatie namelijk ook moeten aankloppen bij providers voor de persoonsgegevens van klanten. "Het zou me niets verbazen als Stichting Brein deze uitspraak gaat gebruiken voor het opvragen van klantgegevens bij providers", zei internetadvocaat Christiaan Alberdingk Thijm vorige week in een reactie op het arrest van het Amsterdamse Hof.

"De postzegeluitspraak verbaast mij niks", zegt Kuik. "We hebben altijd al de overtuiging gehad dat wij recht hebben op de persoonsgegevens van mensen die zich schuldig maken aan piraterij."

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS