Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Muziek » Algemeen » Boetes bij ruilen muziek, films en software

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Boetes bij ruilen muziek, films en software
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Keiharde aanpak klant mp3-site

Het illegaal uitwisselen van muziek, films en software op internet zal in ons land keihard worden aangepakt. Al dit najaar wil de stichting Brein de grootste particuliere aanbieders van beschermd materiaal gaan vervolgen.

Stichting Brein pakt namens de entertainmentindustrie piraterij aan, maar concentreerde zich tot nu toe vooral op professionele piraten die op grote schaal cd´s kopiëren. Met het vervolgen van particulieren die op hun computer materiaal hebben staan en dat via software als Kazaa, Gnutella en Grokster aanbieden, volgt de organisatie de harde lijn van de Verenigde Staten, Italië en Denemarken.

Schadevergoeding
Recent kregen daar duizenden consumenten een schikking aangeboden, die kon oplopen tot 10.000 dollar. Wie niet betaalt, wordt voor de rechter gesleept en loopt het risico tot een hogere schadevergoeding te worden veroordeeld.

Volgens Brein-directeur Tim Kuik liggen de voorbereidingen voor de keiharde nieuwe aanpak op schema. „De partijen die wij vertegenwoordigen, nemen na de zomer een definitieve beslissing, maar het lijkt me sterk dat niet iedereen het erover eens is.”

Iedereen die via een ruilprogramma muziek aanbiedt, is uiteindelijk te traceren.
Voor de thuisgebruiker betekent dit dat hij het risico loopt een forse rekening op de deurmat te vinden.

Aanpak mp3-klant.
De populaire ruilprogramma´s maken vaak namelijk alle muziek die op de computer staat, voor de buitenwereld beschikbaar. Als er immers niets wordt aangeboden, kan er ook niets worden opgehaald. Wie over een flinke digitale muziek- of filmcollectie beschikt, moet dus oppassen.

Het uitwisselen van films, muziek en software is ook in ons land razend populair. Vooral de muziekindustrie stelt enorme schade te lijden door de miljoenen Nederlanders die liedjes uitwisselen zonder dat de rechthebbenden daar een cent voor krijgen.

Wie een computer met anderen deelt of kinderen heeft die het apparaat ook gebruiken, doet er goed aan de harde schijf eens af te speuren op auteursrechtelijk materiaal dat wordt aangeboden en – als het om grote hoeveelheden gaat – ervoor te zorgen dat via ruilprogramma´s de collectie niet aan anderen wordt aangeboden.

Het is lastig dat niet duidelijk is waar de grens ligt tussen een ´normale´ en een ´grote´ hoeveelheid materiaal. Maar aangezien het formeel allebei strafbaar is, is helemaal niets aanbieden de veiligste optie.

Volgens Kuik zal stichting Brein actief op zoek gaan naar mensen die via programma´s als Kazaa materiaal aanbieden. Kuik: „We hebben een gerechtelijk bevel nodig om hun gegevens bij de providers van de grootaanbieders los te krijgen, maar daarna ligt de weg open voor een rechtszaak waarin een forse schadevergoeding zal worden geëist.”

De hoogte daarvan hangt uiteraard af van de hoeveelheid materiaal die wordt aangeboden en om welke bestedingen het gaat. „We zullen met extra aandacht mensen vervolgen die films of muziek aanbieden die nog niet eens officieel op de markt zijn. Daar lijdt de industrie namelijk extra schade door.”

Volgens de Auteurswet kan schending van het auteursrecht worden beboet met vier jaar gevangenis en een boete van € 45.000. Voor de film- en muziekindustrie is het echter lucratiever om zelf een procedure aan te spannen. In dat geval kan per film of cd een bedrag worden geëist, waardoor de totale schadevergoeding flink kan oplopen. Kuik: „De bedragen die we zullen eisen, zijn waarschijnlijk vergelijkbaar met die in de VS.”

Kabelprovider @Home heeft al een voorschotje genomen op de ophanden zijnde vervolging van abonnees. Namens Universal Studio´s stuurde het bedrijf de afgelopen weken dreigende e-mails aan klanten die beschermd materiaal zouden aanbieden. Hun werd gemeld hun identiteit bij de filmmaatschappij bekend te maken of een advocaat te zoeken.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Stokkie
Daily Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Stokkie     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
ik heb helemaal geen film en mp3zzz [Big Grin]

--------------------
Vive La Smurfistence!!!

Berichten: 478 | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Stokkie:
ik heb helemaal geen film en mp3zzz [Big Grin]

In de zin dat je er niet de eigenaar van bent [Wink]

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Toch is het lastig, ze moeten eerst maar aantonen dat ik het langer dan 48 uur heb aangeboden, dan moeten ze nog maar aantonen dat ik ook het echte bestand heb aangeboden, want aangezien ik een hekel heb aan al die copyrightschenders deel ik altijd nep bestanden.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
geen last van....en trouwens op iemands anders pc kijken is ook strafbaar...dus de ISP's mogen dat niet doen...en dit verhaal zal wel in Amerika actief zijn want @home in NL heeft hier nog nix gemeldt van deze acties. En waarom zouden ze hier aan deelnemen dan...ISP hebbe toch geen zin om internetpolitie te spelen?? Die hebbe het al veels te druk met de verbinding constant top te houden...Laat RIAA maar zelf dit doen dan de ISP's lastigvallen
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Dit gaat niet over Amerika, maar over Nederland. En ze gaan niet op je computer kijken, maar kijken wat je aanbiedt via kazaa. Je moet wel het hele artikel lezen voordat je iets zegt pat [Wink] [Razz]

Wat ze doen, mag, en helemaal met die nieuwe wetgeving waarin de ISP alle verkeersgegevens moet bewaren en kunnen overhandigen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
kijk me kazaa dan maar na...gebruik het toch nooit...klote programma
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS