Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Hoorndol van KPN-robot

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Hoorndol van KPN-robot
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Babylonische spraakverwarring bij automatische telefoondienst 118

Onderzoek van deze krant leert dat de telefonische nummerinformatiedienst 118 van KPN (60 eurocent per gesprek) het lachertje van het computertijdperk is. De ´robot´ heeft al maandenlang last van een ernstige vorm van stress. Tal van ingesproken namen van personen en plaatsen herkent hij niet.

Na veel klachten van lezers namen wij de proef op de som en spraken rustig, duidelijk en in Algemeen Beschaafd Nederlands onze gegevens in. De woonplaats Venlo wordt door de spraak – computer vertaald in Anloo en later in Heinsbroek. Gendringen wordt Groningen, Ulft is Delft. Plaatsnamen waarvan de uitspraak niet voor iedereen duidelijk is, leveren enorme problemen op. Wat te denken van Rucphen bij Roosendaal. De robot raakt volledig van slag. We komen uiteindelijk in Brantgum terecht. En meneer Achterberg wordt Waardenburg.

Venlo wordt vertaald in Anloo en later in Heinsbroek

Als je 118 belt (vermits niet in gesprek), wordt eerst gevraagd of je een persoon of een bedrijf zoekt. Daarna wordt de plaatsnaam gevraagd. Af en toe wordt vreemd genoeg ook het regionaal landelijk nummer gevraagd, maar wij weten niet wat daarmee wordt bedoeld.

Als wij keurig articulerend de woonplaats Ophemert inspreken, krijgen we de keuze uit Gemert, Boven-Leeuwen en een serie plaatsnamen die voor ons onverstaanbaar zijn (Onderstelogt, Broek-Friesland, Donpand?). Klaarblijkelijk moet de robot nog een inburgeringscursus volgen.

Lijdensweg.
Ook het opvragen van namen van personen is een lijdensweg. Visser is Fischer, Hoyer is Doyer, Moyer of Koyer. Van Arabische persoonsnamen slaat de robot welhaast op tilt.

Vooral voor oudere personen, die niet vertrouwd zijn met het computertijdperk, is de onpersoonlijke spraakcomputer een gruwel. Zij kunnen beter 0900-8008 bellen. Dan wordt u nog door een mens van vlees en bloed aangesproken, maar dat kost wel € 1,15 per gesprek en met een mobiele telefoon nog meer. De aardige telefonistes van 8008 delen onze kritiek volledig. Ongevraagd vertellen ze over hun frustraties. „Het is een puinhoop, meneer. We krijgen zoveel klachten, we weten er geen raad mee. Het zijn allemaal bezuinigingen, want een robot zou goedkoper zijn, maar de krantvriendelijkheid van KPN staat wel op het spel.”

Wat vindt de KPN hiervan? We besluiten het nummer van KPN in Den Haag op te vragen via 118. We spreken duidelijk in, maar wat we ook proberen, we krijgen het nummer van NPN in Den Haag.

Uiteindelijk krijgen we toch KPN-woordvoerster Caroline Ubachs aan de lijn. Zij zegt: „De computers zijn zelflerend, dus het foutenpercentage zal steeds lager worden. Volgens ons daalt juist het aantal klachten.” Dat komt ook omdat 118 steeds minder wordt gebeld. Het aantal aanvragen is binnen een paar jaar verminderd van 40 naar 20 miljoen per jaar.

Volgens Ubachs is de spraakcomputer ingevoerd omdat deze dienst door de Opta (toezichthouder op de telecommunicatiemarkt) verplicht is gesteld. „Wij moeten deze universele service tegen kostprijs aanbieden. We mogen geen winst maken.”

De woordvoerster stelt dat mensen heel erg moeten wennen aan het gebruik van de spraakcomputer, wat weer tot problemen kan leiden. „Dan vragen mensen om het telefoonnummer van de gevangenis in Scheveningen, maar die staat dan onder penitentiaire inrichting vermeld. De synoniemen moeten wij allemaal toevoegen en dan kan er wel eens iets misgaan.”

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS