Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » KPN moet voorlichten over 'geheime nummers'

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: KPN moet voorlichten over 'geheime nummers'
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
KPN moet het publiek goed voorlichten over de handel in 'geheime nummers'. Dat gaat tot op heden niet goed, vindt het college Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Dat zegt het CBP na een onderzoek van het CBP en de Opta dat ook
online staat (pdf).

Het bericht luidt:

"Sinds geruime tijd stelt KPN de adresgegevens van abonnees met een geheim nummer aan derden ter beschikking voor direct marketing, zonder de abonnee daarover expliciet te informeren. Deze handelswijze is, onder de in het onderzoek geconstateerde omstandigheden, onrechtmatig.

Dat is de voornaamste conclusie uit het onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) naar het beleid van KPN wat betreft geheime nummers. Het CBP voerde dit onderzoek uit in samenwerking met de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Het CBP verzoekt KPN om binnen 4 weken te laten weten op welke wijze en binnen welke termijn zij de geconstateerde onrechtmatigheid zal opheffen en klanten actief gaat informeren over het beleid aangaande geheime nummers.

Het CBP en de OPTA zijn van mening dat er een gerechtvaardigde, grotendeels door KPN zelf opgeroepen verwachting leeft bij de abonnee dat adresgegevens behorende bij geheime nummers niet aan derden worden gegeven voor direct marketing. In 1993 nog liet PTT Telecom (nu KPN) consumenten expliciet weten dit niet te zullen doen. Midden jaren '90 heeft KPN haar beleid veranderd zonder dat de abonnee met een geheim nummer of consumenten hiervan voldoende op de hoogte werden gesteld.

Nog in haar nieuwsbrief van februari-maart 2002 legt KPN - op de hoogte van de onduidelijkheid rond 'geheime nummers' - de abonnees niet uit dat hun adresgegevens voor direct marketing verkocht worden en evenmin dat zij hiertegen bezwaar kunnen maken.

Het CBP en de OPTA, toezichthouder op de naleving van de Telecommunicatiewet (Tw), zijn dit onderzoek in juli 2002 gestart naar aanleiding van klachten en verzoeken om informatie."

KPN overlegde hedenmorgen nog over een eventueel commentaar in de media op deze aantijgingen. Het CBP verwacht binnen vier weken een antwoord en voorgenomen maatregelen, zolang krijgt KPN nog geen straf.

Uit het 15 pagina's tellende onderzoek:

"De beleidswijziging van midden jaren negentig is nooit duidelijk door KPN gecommuniceerd aan bestaande abonnees met een geheim nummer.

...De voorlichting van KPN van voor en na de beleidswijziging vertoont markante verschillen. In de eerste helft van de jaren 90 vertelt KPN haar abonnees onomwonden dat de adresgegevens behorend bij geheime nummers niet aan derden worden verstrekt. Latere voorlichting van KPN over het gewijzigde beleid is veel minder duidelijk. Zo wordt in plaats van
geheim nummer meestal gesproken van nummer met beperkte bekendheid, een term die de meeste abonnees veel minder zegt. Ook wordt in plaats van adresgegevens doorgaans eenvoudige gegevens gebruikt.

KPN kan dit bereiken door - in ieder geval - bestaande abonnees met een geheim nummer een antwoordkaart toe te zenden die zij slechts hoeven te ondertekenen en aan een antwoordnummer van KPN terug te zenden, en door - in ieder geval - bestaande abonnees die van een niet-geheim naar een geheim nummer gaan en nieuwe abonnees die voor een geheim nummer kiezen de mogelijkheid te bieden om door het aankruisen van een keuze-optie op het aanvraagformulier bezwaar te maken.

...Graag verneemt het CBP binnen vier weken na dagtekening van deze brief van KPN op welke wijze en binnen welke termijn zij de geconstateerde onrechtmatigheid zal opheffen. U wordt verzocht hierbij tevens een tijdsplanning en een communicatieplan in te dienen."

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS