geplaatst
Extreem lage waterstand ook schuld overheid
Volgens de binnenvaartsector is de extreme droogte niet de enige oorzaak voor de lage rivierwaterstand. Ook de overheid heeft schuld aan de noodsituatie door het stopzetten van baggerwerkzaamheden. Er wordt zelfs gesproken van ´slecht huisvaderschap´. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) is bezorgd over het uitblijven van noodzakelijk baggeronderhoud en vreest voor de betrouwbaarheid van de waterverbindingen met het achterland. Een aantal Tweede-Kamerleden eist ondertussen opheldering van minister Karia Peijs (Verkeer en Waterstaat).
De binnenvaartsector stelt dat het waterpeil in de Waal, de belangrijkste ´verbindingsweg´ voor de binnenvaart naar Duitsland, tien tot twintig centimeter hoger zou hebben gestaan als Rijkswaterstaat niet abrupt een eind had gemaakt aan het baggercontract voor deze rivier. Als gevolg van het stopzetten van de onderhoudswerkzaamheden kan de sector tienduizenden tonnen aan lading minder per week over de hoofdader verschepen.
Kees de Vries, directeur van Koninklijke Schuttevaer (de ´ANWB´ van de binnenvaart) en tevens secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart, de brancheorganisatie van de sector, steekt zijn teleurstelling over de houding van de overheid niet onder stoelen en banken. „Rijkswaterstaat heeft in maart van de ene op de andere dag het baggercontract voor de Waal opengebroken, ondanks een verplichting tegenover de binnenvaart en de Tweede Kamer. Een jaar of zeven geleden was immers een doorlopend uitdiepprogramma toegezegd, maar nu wordt er geen cent meer uitgegeven aan onderhoud in de natte waterstaat.” De Vries durft de stelling aan dat de Waal door continu te baggeren goed bevaarbaar is te houden, zelfs bij nóg extremere droogte. „Tussen nu en honderd jaar hoeven er geen noemenswaardige problemen te zijn. De Rijn is voor 50 procent gletsjerrivier en door de klimaatverandering wordt de stroom door smeltwater gevoed. Over een eeuw, zo is berekend, zal de Rijn het karakter krijgen van een regenrivier als de Maas.”
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) begint zich zorgen te maken over de bereikbaarheid. In een brandbrief aan minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) schrijft algemeen directeur Willem Scholten: „Het is in het belang van de concurrentiepositie van de haven en het havenbedrijfsleven in Rotterdam, dat het gebruikelijke onderhoudsniveau van de voor de zeehaven van belang zijnde vaarwegen naar het achterland op zo kort mogelijke termijn kan worden hersteld.” Goed baggeren houdt rivieren ook bij extreme droogte bevaarbaar.
Uit statistieken blijkt dat de binnenvaart goed is voor bijna de helft -150 miljoen ton – van de jaarlijks in de Rotterdamse haven overgeslagen goederen. Op basis van een inventarisatie in verband met de lage waterstand meldt het GHR dat op de korte afstanden soms de truck moet wordt ingezet en op de langere trajecten de trein. „In het noorden van het land kunnen binnenvaartschepen nog ongeveer 600 ton laden in plaats van 1000 tot 1200 ton. Op de Rijn wordt met 40 tot 50 procent van de belading gevaren.”
Maar ook verladers worden gedwongen tot aanpassing van hun transportschema´s. Zo verwacht het Rotterdamse stuwadoorsbedrijf Klapwijk Rapide vandaag 19 treinwagons met 2500 stalen buizen, die onder normale omstandigheden per binnenvaartschip vanaf Düsseldorf zouden zijn gekomen. Bij Van Uden Stevedoring in de Merwehaven in de Maasstad veroorzaakt de lage waterstand juist topdrukte, omdat riviergaande zeeschepen nu niet ver de Rijn op kunnen. Terminalmanager Gerard de Jong: „We hebben zeker 100.000 tot 150.000 ton extra behandeld.”
De Tweede-Kamerleden Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink en Janneke Snijder-Hazelhoff, beiden van de VVD, willen dat de baggerwerkzaamheden worden hervat. De parlementariërs zijn van mening dat de transportsector door de huidige situatie economische schade lijdt. Ze willen van de minister en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat weten of deze bereid zijn een onbelemmerde doorgang op de Waal te garanderen.
Een woordvoerster van het departement deed gisteren de verwijten van de binnenvaart af als ´niet waar´. „Ook al waren we blijven baggeren, dan nog waren de huidige problemen er niet minder om. De weersomstandigheden zijn té extreem.” De Vereniging van Waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken voelt zich machteloos. „De overheid heeft formeel het budgetrecht”, aldus een zegsman. „Als ze zegt dat het geld op is, dan is het over en uit. Dat planning en afspraken niet worden nagekomen, is voor onze sector vervelend, maar verder niet meer relevant.”
-------------------- Gelukkig maken is gelukkig zijn. Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003
| IP: Gelogd |