Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Toestel El Al verliest onderdelen

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Toestel El Al verliest onderdelen
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Op luchthaven Schiphol is zondagavond omstreeks 18.00 uur een toestel van El Al geland dat boven Nederland twee platen is verloren en een klapband had. Dat heeft een woordvoerder van de Luchtvaartpolitie maandagochtend meegedeeld.

Omwonenden van de luchthaven belden zondagavond met de politie nadat ze zagen dat het vrachtvliegtuig onderdelen verloor. Na aankomst op Schiphol bleek het toestel twee zogenoemde huidplaten te missen. Een plaat van 80 bij 80 centimeter is gevonden in Langeraar, op de grens van Zuid-Holland en Noord-Holland. Een kleiner L-vormig stuk is nog zoek.

Het vrachtvliegtuig, een Boeing 747-200, was volgens het hoofdkantoor van El Al in Tel Aviv onderweg van New York naar Frankfurt. Tijdens het opstijgen van de luchthaven JFK in New York sloeg een van de banden van het landingsgestel lek. De bemanning kreeg vervolgens van het hoofdkantoor opdracht uit te wijken naar Amsterdam. Op Schiphol is de onderhoudsbasis voor vrachtvliegtuigen van El Al in Europa.

Volgens een woordvoerster van de Luchtverkerersleiding maakte het toestel een voorzorgslanding, waarbij de laagste graad van voorzorgsmaatregelen werd getroffen. Dit betekent dat de brandweer de landing begeleidde. Vlak voor het vliegtuig aankwam, kreeg de verkeersleiding veel telefoontjes over de onderdelen die het verloor. Dat was geen aanleiding voor verdere maatregelen.

De Raad voor de Transportveiligheid heeft een onderzoek ingesteld. Een woordvoerder noemt het vooralsnog onverklaarbaar dat twee delen van het vliegtuig zijn losgeraakt. El Al heeft een commissie ingesteld die het incident, in samenwerking met de Nederlandse betrokkenen, gaat onderzoeken.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
het is toch wat met die El Al...eerst storten ze neer in de bijlmer en nu dit weer..ik snap niet dat Schiphol dat vliegtuig hier laat landen...al is het maar om erger te voorkomen
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Verlies brokstukken blijft een mysterie.
El Al-Boeing 747 weer vrijgegeven.

De El Al-boeing 747 van het oude type 200, die zondagavond boven ons land onderdelen verloor en op schiphol landde met een klapband en een gat in de romp, is gisteren na onderzoek weer vrijgegeven.

De Raad voor de Transportveiligheid zag geen aanleiding om de vrachtjumbo langer vast te houden. Over de oorzaak is volgens de Raad "met geen zinnig woord iets te zeggen". "We kunnen ons er niets bij bedenken", zegt woordvoerder H. Lichtenveld. De Raad zegt enkele maanden tot een jaar nodig te hebben om te onderzoeken wat de oorzaak van de schade is.

Intussen blijft het een mysterie wat zich heeft afgespeeld tussen luchthaven JFK in New York en Schiphol. Volgens de lezing van de Israëlische luchtvaartmaatschappij sloeg tijdens de start een van de banden van het ladingsgestel lek. Mogelijk heeft daarbij het rondslaande rubber de romp beschadigd.

Onduidelijk is waarom de bemanning besloot naar Schiphol door te vliegen, zelfs toen er via de radio werd gewaarsachuwd dat er rubberstukken op de startbaan waren gevonden. Hoe het komt dat de zogenoemde huidplaten na de transatlantische vlucht uitgerekend vlakbij Schiphol loslieten is evenmin helder. Wat voor vracht de jumbo aan boord had, blijft ook in nevelen gehuld. El Al beperkt zich tot de mededeling dat het gaat om een "standaard, goedgekeurde lading".

Recreanten.
De beslissing om door te vliegen naar het Europees onderhoudshoofdkwartier van El AL in Amsterdam kan geen juiste zijn geweest. Uiteindelijk heeft het verliezen van delen van het toestel boven Lageraar, die recreanten op het nippertje misten, aangetoond dat wel degelijk groot gevaar heeft bestaan.

De Jumbo, waarvan het landingsgestel voor de zekerheid al boven de Noordzee was uitgedaan, naderde Schiphol onder meer via Noordwijk en Ter Aar. Gerard Noordanus, die met zijn vriend en beide zoons op de Langeraarse plassen in een bootje zat, zag twee grote rompdelen bijna een meter bij een meter naar beneden vallen. Eén van de rompdelen, bijna een meter bij een meter, suisde op dertig meter afstand in het water.

Howel Noordanus daarmee aan de dood ontsnapte en bovendien dezelfde avond nog de rompplaat keurig in handen van de politie speelde, nam El Al gisteren niet de moeite om de man te bedanken of excusus aan te bieden. Noordanus zag ook een tweede rompplaat, L-vormig, in een boom verdwijnen. Of die ook is geborgen, is onbekend.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Lekker link dan zeg. Stelletje gekken.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Regels verscherpt na incident El Al Boeing

DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft spijt dat zij geen extra veiligheidscontrole heeft uitgevoerd aan de Boeing van de Israëlische maatschappij El Al. Die moest zondag een voorzorgslanding maken op Schiphol.

De inspectie heeft daarom donderdag besloten met onmiddellijke ingang veiligheidsinspecties verplicht te stellen bij soortgelijke incidenten. Het toestel had bij vertrek uit New York een klapband opgelopen en verloor boven Nederland een stuk huidplaat. Hoewel het vrachtvliegtuig na de landing op Schiphol conform de internationale regels is afgehandeld, vindt de inspectie dat zij te weinig rekening heeft gehouden met de ,,maatschappelijke impact'' van het incident. De herinnering aan de ramp met een Boeing van El Al van hetzelfde type 747 in de Bijlmer in 1992 ligt velen nog vers in het geheugen.

Volgens een woordvoerder van de inspectie is de gezagvoerder van een toestel dat kampt met problemen verplicht de extra veiligheidskeuring toe te staan. Als vervolgens blijkt dat het toestel niet luchtwaardig is, krijgt het een startverbod tot het euvel is verholpen.

Als er sprake is van minder ingrijpende gebreken, kan in overleg met de luchtvaartautoriteiten in het land van herkomst worden afgesproken dat het toestel elders wordt gerepareerd. In dat geval moet het echter de lading en/of de passagiers achterlaten.

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS