Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Slecht eten leidt wellicht tot vroege veroudering

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Slecht eten leidt wellicht tot vroege veroudering
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Wie zich in zijn jeugd volstopt met hamburgers, patat en frikandellen, kan daar later een prijs voor betalen in de vorm van vroegtijdige veroudering. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Glasgow in Schotland, zo meldt de Britse omroep BBC.

Het Schotse onderzoek werd weliswaar gehouden onder zebravinken, maar experts geloven dat de resultaten ook voor mensen kunnen opgaan. In het onderzoek bleken zebravinken die gedurende twee weken alleen maar ongezonde voeding aten minder goed in staat om anti-oxidanten aan te maken dan hun soortgenoten met een gezond dieet. Zij stierven daardoor eerder. Anti-oxidanten maken onderdeel uit van de verdediging van het lichaam tegen veroudering. Ze beperken de schade die aangericht wordt door zogeheten vrije radicalen.

Alle vinken konden tijdens de proefperiode onbeperkt vogelzaad eten. Het voedsel van één van de groepen was echter van lage kwaliteit en bevatte weinig proteinen en vitaminen. In eerste instantie leken de vogels geen last te hebben van het slechte eten. Ze groeiden op tot normaal overkomende volwassen dieren. Later werd echter duidelijk dat het gebrek aan anti-oxydanten de vinken opbrak, waardoor ze eerder stierven dan de vogels die gezond gegeten hadden.

Professor Neil Metcalfe, één van de onderzoeksleiders, weet niet zeker of uit het vogelonderzoek conclussies kunnen worden getrokken met betrekking tot mensen. Hij acht het echter wel waarschijnlijk. Volgens Metcalfe wordt de link tussen slecht eten in de jeugd en vroegtijdige veroudering op vele plaatsen in het dierenrijk aangetroffen. Het verschil is alleen dat de vogels weinig proteinen en vitaminen binnenkregen, terwijl mensen die slecht eten vooral veel vet, maar vaak ook veel proteinen binnenkrijgen. Metcalfe: "Wat ook voor mensen zeker opgaat is dat de omstandigheden in de jonge jaren zeer veel invloed hebben op het latere leven." Volgens de professor staan de twee weken in de jeugd van de zebravinken gelijk aan de eerste tien jaren in de jeugd van een mens.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik had ook geen andere uitkomst verw8. Iedereen weet toch dat vitaminen gezond voor je zijn, en dat als je ze niet eet, dat je eerder dood gaat had ik ook nog wel kunnen verzinnen. [frusty]

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS