Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Nederlandse bodem heeft vochttekort van 126,1 mm

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Nederlandse bodem heeft vochttekort van 126,1 mm
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
In Nederland is gemiddeld een tekort van 126,1 millimeter vocht in de bodem ontstaan door de droogte in grote delen van het land. Het tekort ontstaat doordat er meer water verdampt dan er aan neerslag valt. Dat meldt het KNMI in De Bilt woensdag.

Volgens het KNMI is er echter geen sprake van extreme droogte. Het verschil tussen verdamping en neerslag wordt sinds 1911 gemeten. Het jaar 2003 staat in de lijst op de 21e plek.

Het KNMI heeft de verdamping bijgehouden sinds 11 april, de dag nadat de voorlopig laatste substantiële regenperiode was geëindigd. Volgens een woordvoerder van het weerbedrijf kent het Nederlandse klimaat gemiddeld eens in de vijf jaar een droge zomer. ,,Deze is vergelijkbaar met die in het begin van de jaren negentig.''

Voor de landbouw is het volgens de zegsman evenwel op het randje. ,,Wij hebben in Nederland technieken zoals beregening om oogsten te redden. Maar in landen waar ze dat niet hebben, zou deze droogte al oogsten hebben doen mislukken.''

Volgens de VEWIN, de brancheorganisatie van drinkwaterbedrijven, is er ondanks het gebrek aan neerslag wat de drinkwatervoorraad betreft geen enkel probleem. ,,We halen het water uit de grond en uit rivieren. Hoewel de waterstand in de rivieren laag is, veroorzaakt dat voor ons geen moeilijkheden,'' zegt een woordvoerster van de VEWIN. ,,Er is wel eens tegen mij gezegd: al staat er nog maar 20 centimeter water in de Rijn, dan nog is er voor ons genoeg.''

Volgens een woordvoerster zijn de waterbedrijven ingesteld op pieken. Bovendien gebruikt de gemiddelde Nederlander meer water, maar zijn velen met vakantie in het buitenland.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS