geplaatst
Voor- en tegenstanders van uitwisselen van muziek- en filmbestanden via peer-to-peer-netwerken richten zich met twee advertentiecampagnes de komende weken op het Amerikaanse publiek.
De filmindustrie lanceert dinsdag een campagne met spots op televisie en in bioscopen waarin het mensen 'netjes' vraagt geen illegale filmbestanden te downloaden van internet. Dat schrijven Associated Press en de BBC.
The Motion Picture Association of America heeft ook lesmateriaal gemaakt over auteursrechten.
De 'vriendelijke' campagne vormt een contrast met de steeds agressievere manier waarop de film- en platenindustrie illegale downloaders juridisch vervolgt.
De tv-commercial die donderdag voor het eerst wordt uitgezonden op alle grote Amerikaanse tv-zenders eindigt met de slogan 'Films. Ze zijn het waard'.
Bij de campagne van de filmstudio's hoort ook een speciale website, Respectcopyrights.org.
Tegelijkertijd is de Electronic Frontier Foundation (EFF) de campagne 'File-sharing: it's music to our ears' begonnen tegen het criminaliseren van internetters die muziekbestanden uitwisselen via programma's als het Nederlandse KaZaA.
Dat doet EFF onder meer via een advertentie in het muziektijdschrift Rolling Stone.
"Als we allemaal samenwerken en voor onze rechten opkomen, kunnen we de wet veranderen," schrijft de organisatie op haar website.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |