Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Explosieve toename aantal ratten in Limburg

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Explosieve toename aantal ratten in Limburg
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
VENLO - Het aantal muskus- en beverratten in Limburg neemt explosief toe. Oorzaken zijn onder meer de MKZ-crisis van 2001, waardoor tijdens de paartijd van de ratten niet gejaagd mocht worden. Ook de aanleg van natuurlijke oevers langs rivieren, beken en sloten speelt mee.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2002 van de muskus- en beverrattenbestrijding van de provincie Limburg. Ook in de opeenvolgende zachte winters sinds 1999 kon de rattenpopulatie zich fors uitbreiden. Daarnaast heeft er al jaren een invasie vanuit Duitsland plaats, omdat de Duitsers niets meer doen aan rattenbestrijding. Dat is vooral te merken bij grensoverschrijdende riviertjes zoals de Roer.

Als klap op de vuurpijl trad vorig jaar de nieuwe Flora- en Faunawet in werking, die een nadelig effect had op de rattenbestrijding. Die beperkt het gebruik van vangmateriaal en van vuurwapens waarmee ratten kunnen worden afgeschoten, en maakt de bestrijding van de dieren in natuurgebieden moeilijker.

Ook voor dit jaar verwachten provincie en waterschappen een forse toename van de populatie. De elf rattenvangers kunnen het werk niet aan. Medewerkers van de onderhoudsdienst van de waterschappen moesten hen vorig jaar bijstaan. Het vangen van ratten kost steeds meer tijd. Dat komt door het inrichten van natuurvriendelijke beken, ecologisch maaibeheer en waterconserverings- en vernattingsprojecten. De tijdsduur voor het vangen van een rat is daardoor vaak met de helft toegenomen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
misschien een leuk bijbaantje voor alle forummers die in Limburg wonen. [Wink]

Wordt rattenvanger.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Maria:
misschien een leuk bijbaantje voor alle forummers die in Limburg wonen. [Wink]

Wordt rattenvanger.

niet leuk NiMS..ik zal ze wel naar jullie sturen *hik*..nee maar dit werd gemeld vanuit venlo en daar woon ik niet he...woon lekker 25 km verder en geen last van [Big Grin]
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van LilWiz:
quote:
Origineel van Maria:
misschien een leuk bijbaantje voor alle forummers die in Limburg wonen. [Wink]

Wordt rattenvanger.

niet leuk NiMS..ik zal ze wel naar jullie sturen *hik*..nee maar dit werd gemeld vanuit venlo en daar woon ik niet he...woon lekker 25 km verder en geen last van [Big Grin]
Niet leuk nims? Mss moet je niet zoveel drinken. Ga je toch alleen maar van [puke]

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS