geplaatst
De overheid heeft bewust een ingewikkeld systeem van geluidsnormen gekozen voor Schiphol. Daardoor is de overlast nauwelijks te controleren en heeft Schiphol meer vrijheid.
Dat zei oud-voorzitter Berkhout van de commissie geluidsoverlast Schiphol zaterdag in het Radio 1 Journaal. Dat is overigens dezelfde commissie die de het ministerie van Verkeer en Waterstaat adviseerde. De ingewikkelde geluidsnormen dienen volgens Berkhout eerder de belangen van Schiphol dan die van de omwonenenden.
De commissie moest van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoeken hoe het vliegtuiglawaai rond Schiphol in de toekomst het best kon worden gemeten. "Ik kwalificeer het echt als geklungel." Professor Berkhout spreekt van "duidelijke onwil" om een helder systeem van geluidsnormen in te voeren waarbij meteen zichtbaar is of Schiphol te veel lawaai maakt.
Na onenigheid met staatssecretaris Schultz van Verkeer en Waterstaat leverde de commissie eind vorig jaar haar opdracht in. Een nieuwe commissie is inmiddels aan het werk. Die wordt geleid door oud-CDA-senator Eversdijk.
Deze maand is het aantal klachten over geluidsoverlast rond Schiphol flink gestegen. Vooral het gebruik van de vijfde baan leidde tot extra klachten.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |