Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Nickelodeon na 1 september verder zonder Veronica

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Nickelodeon na 1 september verder zonder Veronica
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Op het kanaal waar nu nog Nickelodeon (Kindernet) en Veronica samen uitzenden, is vanaf 1 september alleen Nickelodeon te ontvangen. MTV-Networks, eigenaar van de kinderzender, maakte dat dinsdag bekend.

Het einde aan de samenwerking hing al een tijdje in de lucht. Nadat de programmaraad van Groningen en Drenthe vorige week tegen de doorgifte van Veronica op de kabel had gestemd, werd ook duidelijk dat Nickelodeon alleen wel een kans zou maken om op de kabel te blijven. Volgens MTV is de samenwerking in overleg gestopt.

Veronica is op dit moment nog steeds in gesprek met zogenoemde strategische partners om de activiteiten van de zender veilig te stellen. Wanneer er voor 1 september geen geschikte kandidaat is gevonden, verdwijnt de zender weer van het scherm. Tot die datum delen Nickelodeon en Veronica het kanaal.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Veronica wil verder met BNN

Het commerciële tv-station Veronica wil gaan samenwerken met publieke omroep BNN. Dat bevestigen beide tv-bedrijven woensdag.

Na stopzetting van de samenwerking met Nickelodeon (MTV Networks) heeft Veronica dit najaar geen kabelfrequentie meer. De zender was daarom al enige tijd op zoek naar een nieuwe partner.

Van een overeenkomst is nog geen sprake. ,,We bevestigen alleen dat de gesprekken met Veronica op basis van exclusiviteit zullen worden voortgezet. Verder commentaar geven we niet'', aldus een BNN-woordvoerster. Wel wil ze nog kwijt dat de ledenwerving voor jongerenomroep BNN doorgaat tot het moment waarop een definitieve samenwerkingsvorm kan worden gepresenteerd.

Veronica sprak ook met SBS (SBS6/Net5/V8). Dat televisiebedrijf tuigde al eerder de zender V8 op om daar later Veronica te huisvesten. Dat ging niet door, waarna Veronica met MTV Networks in zee ging. Toen die samenwerking strandde, hoopte SBS op een nieuwe kans. Dat lijkt nu niet door te gaan. BNN ontstond ooit uit Veronica en veel ex-Veronicanen zijn er werkzaam.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Voortbestaan Veronica-tv lijkt toch gewaarborgd

De verenigingsraad van Veronica lijkt deze week toch te gaan kiezen voor een samenwerking met SBS (SBS6/Net5/V8). Dat bevestigen diverse bronnen binnen Veronica maandag. Als de raad met SBS in zee gaat is het voortbestaan van Veronica als tv-naam gewaarborgd.

Veronica moet op zoek naar een nieuwe partner nu de samenwerking met MTV Networks (MTV/TMF/Nickelodeon) komend najaar wordt stopgezet. De verenigingsraad, het hoogste orgaan binnen de vereniging, kan deze week kiezen uit twee opties: een terugkeer naar het publieke bestel door te gaan samenwerken met BNN of een overeenkomst met SBS. Binnen de raad bestaat meer sympathie voor de laatste optie, omdat door een samengaan met BNN de tv-naam Veronica zal verdwijnen.

De ongeveer 25 leden tellende verenigingsraad van Veronica komt dinsdagavond bijeen. BNN-directeur G. Timmer en SBS-leidinggevende F. van Westerloo zetten dan uiteen wat ze Veronica te bieden hebben. De interim-directie van Veronica heeft de diverse opties in de afgelopen weken ook uitgediept. Zij gaf eerder aan liever met BNN in zee te gaan.

Donderdagavond komt de raad opnieuw bijeen om de knoop door te hakken. Als de leden inderdaad voor SBS kiezen gaat V8, een station dat ooit is opgericht om er Veronica te huisvesten, Veronica8 heten. De tv-tak en het Veronica Magazine worden ondergebracht in de nieuwe constructie met SBS. Aanvankelijk leek het blad een plaatsje te vinden bij De Telegraaf, aandeelhouder van SBS, maar van dat idee stapten de betrokkenen eerder al af. De radiotak van Veronica is in de gratie bij Sky Radio.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Veronica bij SBS en De Telegraaf of: Fonzie's Happy Days

De ouderen onder ons zullen zich zeker de serie Happy Days herinneren, een serie uit de truttige jaren '50. De serie draaide om het burgerlijke gezin van een jongen, genaamd Richie. Maar de echte ster van de serie was Fonzie, een jonge rocker die maling leek te hebben aan de gevestigde orde. Maar ondertussen was hij wel degene die alles regelde en op het goede spoor terugbracht. Een echte dealmaker dus....

Aan deze Fonz moest ik jongstleden donderdag denken, toen ik Fons van Westerloo trots en met een dikke sigaar in zijn hand bekend hoorde maken dat Veronica zal toetreden tot SBS Nederland. Veronica; ooit het meest begeerde meisje uit de straat maar inmiddels door velen vergeleken met een onbetrouwbare vrouw met inmiddels drie mislukte relaties achter haar naam. Of het de vierde keer wel gaat lukken?

De Vereniging heeft voor de vierde keer in haar historie gekozen voor een commerciële toekomst. De eerste keer dateert van medio jaren '90, toen Veronica samen met Endemol in zee wilde gaan. Het nieuwe, commerciële Veronica zou de grote tegenhanger moeten worden voor de beide RTL-kanalen. Mede door interventie van toenmalig VNU-voorzitter Joep Brentjens werden Veronica en Endemol op andere gedachten gebracht.

VNU had daar ook alle belang bij; immers de Haarlemse uitgever had destijds een belang van 38 procent in RTL Nederland. Een eventuele concurrent in de vorm van Veronica/Endemol zou vele miljoenen guldens hebben gekost. Maar datzelfde zou ook hebben gegolden voor Veronica/Endemol. De 200 miljoen startkapitaal zou waarschijnlijk binnen twee jaar zijn verbruikt en het risico van een faillissement binnen die periode was dan ook bepaald niet denkbeeldig.

Aanvankelijk zouden zowel Veronica en Endemol toetreden als aandeelhouders van HMG. Tegelijkertijd trachtte VNU een belang te verwerven in Endemol en kreeg HMG een belang in het Veronica blad. Helaas -voor HMG- werd het toetreden van Endemol als aandeelhouder geblokkeerd door een veto uit Brussel. Dit werd echter ondervangen door een tienjarig leveringscontract waardoor de HMG toch verzekerd was van de Endemol formats.

Veronica opereerde door het verblijf binnen het publieke bestel lang niet zo efficiënt als het commerciële RTL. Toch leek het erop alsof Veronica de grootste winstbijdrage aan de HMG leverde. Volgens ingewijden had dat echter meer te maken met het feit dat de beide RTL-kanalen een onevenredig groot deel van de indirecte kosten van HMG moesten dragen.

Door een tweetal zaken werden de onderlinge verhoudingen nog meer op de proef gesteld. Kort na de vorming van de HMG werd SBS6 gelanceerd geleid door Fons van Westerloo. Deze oud-journalist had inmiddels vriend en vijand overtuigd van zijn capaciteiten; hij maakte AT5 gezond en herhaalde dat kunstje in het groot bij RTL5. SBS6 ontpopte zich als de belangrijkste concurrent voor RTL4 en deels ook RTL5, waardoor de resultaten van deze zenders nog meer onder druk gingen staan. Toen kort daarop VNU haar HMG belang verkocht aan RTL, verkreeg laatstgenoemde met 65 procent
van de aandelen een wel erg dominante rol binnen HMG.

En met Joop van der Reijden van Veronica als politiek 'dier' aan de ene kant en de 'koele cijferaars' van RTL hier recht tegenover, was de zaak eigenlijk niet meer te redden. In maart 2000 barstte de bom. Ik heb deze beslissing in een TV-interview ooit als 'Opa's laatste kunstje omschreven'. Immers, de HMG verlaten was één; maar wat waren de alternatieven?!

Al snel bleek mijn vrees bewaarheid. Onderhandelingen tussen Veronica en SBS liepen stuk, naar verluidt omdat Fons van Westerloo de waarde van Veronica naar de mening van Veronica te laag inschatte. Veronica stelde echter op dat moment niet veel meer voor dan het Veronica blad, een tweetal (kabel-) radiozenders, een internet unit en een merknaam die men de eerste twee jaar op TV niet zou mogen gebruiken. Tegen die achtergrond waren andere alternatieven, waaronder een stand-alone scenario- sowieso niet haalbaar. Maar Veronica bleef volharden. Waar ooit onze marineheld Karel Doorman de legendarische woorden sprak: "Dan liever de lucht in", deed Veronica exact het omgekeerde. En zo verdween de ooit zo sterke merknaam Veronica onder een dikke laag stof.

Maar niets in het leven is blijvend. In 2002 ging Veronica een alliantie aan met Viacom, TMF/MTV en Nichelodeon. Op papier leek dit een zeer sterke combinatie. De praktijk was echter anders. Ondanks de exploitatie van het zeer succesvolle Veronica Magazine, beschikte Veronica niet over ongelimiteerde middelen. En als je die middelen moet verdelen over een drietal activiteiten (radio, televisie en internet), is het volgende probleem geboren.

De mensen van de radio wilden dat Veronica ging meebieden op de beschikbare FM-frequenties. De medewerkers van Veronica televisie stonden voor de schier onmogelijke opgave om met zeer lage budgetten een avondvullend programma te maken. En dat was te merken: de programmering had net zo weinig om het lijf als de meeste vrouwen die 's avonds laat op de beeldbuis verschenen. De kijkcijfers bleven laag en dus bleven de adverteerders weg. En dat gebrek aan inkomsten moest steeds maar weer worden aangevuld vanuit de zeer goed draaiende activiteiten van de Veronica uitgeverij. En daarmee was dus ook sprake van een groeiende ontevredenheid bij de medewerkers van dit onderdeel.

Kortom, bij Veronica ging men rollebollend over straat en toen ook nog eens een aantal kabelmaatschappijen bekendmaakte Veronica uit het standaardpakket te verwijderen, en er voor Veronica radio geen geld beschikbaar was om mee te bieden op een FM frequentie, leek het eind voor Veronica nabij.

Na verschillende gesprekken met BNN en SBS Nederland, werd na veel tumult uiteindelijk voor laatstgenoemde gekozen. Dat lijkt me eerlijk gezegd ook het meest verstandig. Alhoewel de merknaam Veronica heel wat van haar kracht heeft ingeboet, is er zeer zeker geen sprake van een reddeloze situatie. Een samenwerking met BNN had de merknaam verder naar de achtergrond gedrongen. Bovendien zou een terugkeer in het publieke bestel het nodige gezichtsverlies hebben betekend. Immers, als je eerst met veel kabaal uit het publieke bestel treedt, vervolgens een alliantie hiermee stuk laat lopen en dan na een jaar of tien na een aantal mislukte relaties met hangende pootjes terugkomt.....

De slimme zakenman Fons van Westerloo moet zich dit ook hebben gerealiseerd en heeft handig gemanoeuvreerd. De dikke sigaar waarmee hij donderdagavond op TV verscheen kan in dit verband als meer dan symbolisch worden gezien. Met Veronica haalt hij een - met name onder jongeren - nog steeds sterke merknaam binnen. Tegelijkertijd verbreedt hij de horizon van SBS Nederland: SBS6 zal zich blijven richten op de grote massa, Net5 pakt het iets hogere marktsegment van de hoger opgeleiden en beter verdienenden en Veronica zal de strijd gaan aanbinden met Yorin van HMG om de
jongere kijkers. Hierbij kan het gebruik maken van haar merknaam, de programmarechten van het kapitaalkrachtige SBS, terwijl laatstgenoemde ook zorg draagt voor de verkoop van de reclamezendtijd.

Met de merknaam Veronica zal het goed komen. Allereerst zullen de luisteraars en kijkers weer dagelijks met deze merknaam worden geconfronteerd. Dit niet alleen door de twee (radio + televisie) zenders zelf, maar ook door promotie op de andere SBS-kanalen en natuurlijk Sky Radio. En zo gloort er toch weer hoop voor Veronica. The Fonz did it again.....

Resteert een partij wier naam vrijwel nergens in de persberichten of commentaren opduikt en wel degelijk zal meeprofiteren van deze deal: Telegraaf. Deze Amsterdamse uitgever heeft namelijk een
SIZE=5>fors minderheidsbelang in SBS Nederland, de holding waar SBS6, Net5 en Veronica onder gaan vallen. En dat profijt gaat verder dan alleen maar televisie. Al jarenlang probeert Telegraaf het 'kartel' van de omroepen op het gebied van de programmagegevens te breken. Tot nu toe zonder veel succes.

Met het toetreden van Veronica, gaat deze wens (indirect) toch in vervulling. En wellicht dat over een jaar of twee de banden tussen Veronica Litho en Telegraaf verder kunnen worden aangehaald. Telegraaf heeft gisteren (vrijdag) namelijk opnieuw 25 miljoen euro moeten bijstorten om zo Brouwer Groep van de ondergang te redden. Telegraaf heeft een belang van ruim 40 procent in deze op een na grootste drukker van Nederland. Het Veronica Magazine vertegenwoordigt de grootste drukorder in Nederland en zou zodoende een wat betere basis onder de resultaten van dit concern kunnen leggen. En wellicht dat Telegraaf dan als laatste Nederlandse uitgever eindelijk eens in staat wordt gesteld om zich ook te ontdoen van de niet-kranten gerelateerde drukactiviteiten en dit geld aan te wenden voor beter renderende en sneller groeiende media-activiteiten.

Tenslotte lijken de banden tussen Telegraaf, SBS en Endemol ook steeds verder te worden aangehaald. In dit verband verwijs ik naar de aankondiging van het programma Sterrenbeurs, waarover Planet Multimedia eerder deze week berichtte.
Er zullen waarschijnlijk nog meer gezamenlijke projecten volgen, zoals blijkt uit een eerder persbericht van de Telegraaf (12 juni 2003). In het kader van het multi-mediale denken bij Endemol lijkt het me sterk dat SBS hier geen rol in gaat spelen.

De kracht van dit samenwerkingsverband tussen een van de grootste TV-producenten ter wereld, de uitgever van 's lands grootste dagblad en de op een na grootste commerciële TV operator zal dus zeker niet moeten worden onderschat. En natuurlijk met onze Fons als spin in het web. De concurrentie kan haar borst natmaken.

Tenslotte nog dit: Helaas zijn alle financiële details van de Veronica/SBS deal nog niet bekend, noch het belang dat de Vereniging Veronica in SBS Nederland gaat krijgen. Gelukkig heeft het moederbedrijf van SBS Nederland een beursnotering in Amerika. Er zal dus ongetwijfeld een zogenaamde EDGAR-filing volgen. Voor wie daarin geïnteresseerd is, moet de komende dagen deze link naar de site van de Amerikaanse beurswaakhond SEC maar eens in de gaten houden. Daar lees je dit soort zaken vaak eerder dan in de Telegraaf zelf...

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
'Oud' Veronica stopt per 14 juli

Veronica, dat nu nog een kanaal deelt met Nickelodeon (MTV Networks), stopt via die constructie al op 14 juli met uitzenden. De vroegere zeezender gaat samenwerken met SBS (SBS6/Net5/V8) en Sky Radio.

Veronica zou nog tot september op het oude tv-kanaal blijven uitzenden. MTV en Veronica hebben echter gezamenlijk besloten al op 14 juli te stoppen met de uitzendingen in de huidige constructie. Vanaf die datum is kindernet Nickelodeon elke dag 24 uur in de lucht. In diverse gebieden, waaronder Groningen, Drenthe en Amsterdam, vecht de zender nog voor kabeldoorgifte van het kinderstation.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS