Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » KPN en Vodafone kampen met SMS-spam

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: KPN en Vodafone kampen met SMS-spam
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
KPN en Vodafone hebben te kampen met SMS-spam. Afgelopen weken werden klanten van de telecombedrijven via buitenlandse bedrijven lastiggevallen met spamberichten op de mobiele telefoon. Telecombedrijven lijken vooralsnog machteloos te staan, zo moeten ook organisaties als het Stic en de Ombudsman vaststellen.

Afgelopen donderdag ontving een onbekend aantal mobiele KPN-bellers een SMS-spam op de mobiele telefoon. De boodschap luidde '"Iemand die JIJ kent, probeerd je te bereiken via onze dating service!!!', onderaan het mobiele bericht werd doorverwezen naar een 0909-nummer dat 70 cent per minuut kost. Ruim een maand geleden ontvingen Nederlandse Vodafone-klanten een soortgelijk bericht.
De KPN-woordvoerster bevestigt de spam 'Ik heb hem ook gehad, maar het is niet na te gaan naar hoeveel nummers er in totaal is verstuurd. Er is in ieder geval geen hausse van klachten geweest bij onze helpdesk.'

De KPN-spam is verzonden via SMS-gateways van MCI Worldcom en het Duitse Nova D.O.C., zo blijkt uit de infonummerdatabase van de Opta. Dat houdt echter niet in dat zij de opdrachtgevers of de verzenders van de spam zijn.

'Vanuit KPN Mobile is er weinig te doen tegen dit soort spamberichten', aldus de woordvoerster. 'Er gaat geen belletje bij ons af als er in een keer tienduizenden berichten worden aangeboden. Wij zijn immers louter het doorgeefluik van de berichten en mogen niet naar de inhoud kijken. We kunnen dus ook niet zien of SMS'jes gewenst of ongewenst zijn. We vinden het lastig voor onze klanten maar kunnen er niets tegen doen. Wellicht is het een onderwerp dat we met de Consumentenbond en de Ombudsman moeten bespreken'.

Ook de woordvoerder van Vodafone bevestigt de SMS-spam. 'Ruim een maand geleden hadden we last van spam. Het aantal klachten over de dating-SMS lag op tientallen per uur, dat is veel. Het exacte aantal berichten ken ik niet. Wel zijn we er ondertussen achter dat het bericht vanuit India is verzonden via SMS-gateways van Swisscom. We hebben onze lijnen inmiddels dichtgezet voor die partij, maar niets weerhoudt ze ervan via een ander nummer weer verder te werken'.

Vodafone zegt, net als KPN, niets te kunnen doen tegen de ongewenste tekstberichten. 'Op ons netwerk zien we niet of bepaalde berichten die in bulk verstuurd worden spam betreffen of niet. Eventuele piekbelasting van dit soort berichten herkennen we niet. Vodafone handelt in een half jaar bijna 429 miljoen berichten af, een spambatch valt niet op.

Het enige dat we kunnen doen, is op basis van klanten die ons bellen na te gaan waar de berichten vandaan komen, door wie ze verstuurd zijn en dat bedrijf te blokkeren op ons net. Crimineel gedrag is niet te stoppen.'

De consument heeft hier niets aan, er kan niet preventief worden opgetreden tegen SMS-spam. SMS-spam blijft ongestoord binnenstromen. Het verwijderen duurt vele malen langer, seconden per bericht, dan bij het even hinderlijke e-mail spam.

Zowel KPN als Vodafone verwijzen naar de Stichting Informatiedienstencode, de toezichthouder op 0900-, 0906- en 0909-diensten. Dick Westendorp, voorzitter van de stichting: 'Voor SMS zijn er nog geen richtlijnen. Op dit moment kunnen we dus niets doen tegen partijen die malafide handelen vanuit Nederland.'

Maar de Stic werkt er wel aan: 'Vorige week hebben we met de Opta besproken een gedragscode te zullen ontwikkelen, zoals die al geldt voor betaalde telefoonlijnen. Daarbij horen dan ook klachtenprocedures en sancties.

Ik verwacht dat we in de loop van volgend jaar die richtlijnen geformuleerd kunnen hebben. De reikwijdte ervan is beperkt tot Nederland. In Europees verband echter speelt SMS-spam amper, al willen we dit initiatief wel internationaliseren. We moeten voor Nederland nog met Economische Zaken om de tafel, de belangstelling is er.'

Een voor D66-folderende medewerkster van de Ombudsman vertelde tijdens de HCC Dagen in Utrecht dat de Ombudsman bezig is met antispamregels, maar nog niets concreets op papier heeft staan over SMS-spam.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS