Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Nieuws » Veel rumoer om nieuwe anti-P2P hackwet

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Veel rumoer om nieuwe anti-P2P hackwet
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het Amerikaanse congres boog zich gisteren voor het eerst over een anti-P2P hackwet en keurde deze goed. Eigenaren van auteursrechten mogen straffeloos P2P-netwerken ontwrichten. De kritiek is, dat de uitvoerende macht van de de overheid overgaat naar de muziekindustrie.

Het wetsvoorstel is ingediend door twee senatoren uit beide politieke kampen in Amerika en kon op steun rekenen van politieke zwaargewichten, zo weet News.com.
Het Huis van Afgevaardigden stemde met 423 van de 425 stemmen voor. Het wetsvoorstel ging ongebruikelijk snel naar president Bush die het, volgens de Wall Street Journal (betaalde toegang), een goed stuk wetgeving noemde en beloofde het snel te tekenen. Pas dáárna werd het voorstel geakkordeerd door de Senaat met 99 stemmen voor en 0 tegen, een ongebruikelijke proceduregang.

Volgens het gisteren goedgekeurde wetsvoorstel mogen entiteiten wiens auteursrecht geschonden worden via netwerken als die van Kazaa en Gnutella, zelfstandig hiertegen optreden. Ze krijgen overheidspermissie de P2P-netwerken onbruikbaar te maken en te ontwrichten. Dit kan eventueel leiden tot niet meer werkende computers al zijn de aanvalstechnieken van de muziek- en filmindustrie nog niet bekend. Deze hoeven overigens ook niet bekend gemaakt te worden.

Mogelijke aanvalstechnieken zijn (worm)virussen, ddos-aanvallen en domeinkapingen.

Het is niet duidelijk hoe de potentiele aanvallers van plan zijn buitenlandse internetters buiten schot te houden, want de wet geldt louter voor de VS.

De kritiek uit verscheidene Amerikaanse computer- en internetgelederen is niet van de lucht. De voornaamste kritiek luidt, dat de uitvoerende macht niet meer in handen van de staat is maar van particuliere organisaties en individuen.

Streamcast-directeur Steve Griffin, eigenaar van P2P-net Morpheus, ziet de legitieme gebruikers van zijn product benadeeld. Hij roept iedereen die het maar horen wil op brief te schrijven naar volksvertegenwoordigers.

De muziekindustrie (RIAA) zegt dat het logisch is dat wetten 'verduidelijkt worden' zodat auteursrechtenhouders en artiesten zich kunnen verdedigen tegen jatwerk.

Mark Lemley, juridisch docent aan de University of California at Berkeley, voorziet het einde van peer-to-peer netwerken. Hij snapt niet dat de Amerikaanse overheid de veiligheid van het net op het spel zet met de terroristische aanslagen van vorig jaar in het achterhoofd. Daar komt bij dat legaal gebruik van P2P-netwerken moeilijk gemaakt wordt.

Lobbygroep CCIA, met leden als AOL Time Warner en Sun Microsystems, zegt alles te zullen doen om te wet tegen te houden. Volgens directeur Will Rodger krijgt de muziekindustrie een vrijbrief om computers te vernietigen. Als deze een schending van auteursrecht vermoedt van 50 dollar of meer mag ze in feite een computer totaal vernietigen. Hij stelt 50 dollar gelijk aan 50 MP3's.

De wets stelt niet alleen de muziekindustrie in staat om computers te ontwrichten. Alle eigenaren van auteursrechten hebben dat recht. Dus ook nieuwsuitgevers, fotografen en, bijvoorbeeld, de vrienden van de Scientology-beweging.

Voordat een P2P-net wordt aangevallen, moet de Amerikaanse procureur-generaal hiervan op de hoogte worden gesteld. Tevens moet de aanvaller zijn aanvalstechnieken delen met de overheid, maar mag deze verder geheim houden voor de buitenwereld. De muziek- en filmindustrie heeft te kennen gegeven reeds software te ontwikkelen om P2P-netwerken kapot te maken, wellicht in de hoop dat dreigende taal al genoeg is.

P2P-programma Kazaa heeft gisteren een nieuwe versie van zijn software uitgebracht dat enkele veiligheidsgaten dicht. Deze softwarefouten stelden derden in staat de computerprocessor voor de volle 100 procent te belasten waardoor andere programma's amper meer zouden werken.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik vind het zo raar, kunnen ze je pc slopen omdat je gecopieerde spullen hebt?
Je kijkt naar een gecopieerde videoband, en mogen ze dan meteen mijn video slopen? En wat als ik suikerzakjes bij de koffie automaat mee neem voor vakantie?
Mag je dan mijn hotel/caravan of tent slopen?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Punksmurf
Member


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Punksmurf   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
mja ik vraag me af hoe ze dit willen aanpakken (die muziekindustrie). Ik denk dat de meeste mensen die fatsoenlijk kunnen hacken/cracken het niet echt eens zijn met deze beslissing, en dus ook absoluut niet zullen helpen. Uiteraard zijn er vast een aantal die het wel doen, er zal gerust flink geld voor geboden worden... (maar allicht minder dan een rechtzaak kost, vermoed ik)

Het is natuurlijk ook meteen een manier voor het Echelon-netwerk om snel op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen die zich voordoen, voor zover ze daar nog niet achter waren...
(omdat ze de overheid op de hoogte moeten stellen)

--------------------
Een leven, waar kan ik dat downloaden?

Berichten: 74 | Plaats: Holland | Geregistreerd: Jul 2002  | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS