geplaatst
De (tijdelijke) inzet van vluchtstroken op de belangrijkste autosnelwegen van Nederland om de files te bestrijden strookt niet met de internationale rechtsregels. Volgens een Europees verkeersverdrag uit 1975 moeten de zogenoemde E-wegen een verharde vluchtstrook van minimaal 2,5 meter hebben. Alleen als de veiligheid in gevaar zou komen, mag hiervan worden afgeweken.
Dat stelt mr. F. Hobma, rechtsdocent aan de TU Delft, in het juridisch maandblad Verkeersrecht. De aangekondigde spitsstroken tussen Veenendaal en Ede en tussen Ede en de Duitse grens (A12) zouden volgens hem illegaal zijn.
Een andere opmerkelijke conclusie van Hobma is dat volgens de Nederlandse wet er geen lange inspraak- en milieuprocedures gevolgd hoeven te worden om een vluchtstrook tot rijstrook te bombarderen. Vervolgens kan ook zonder deze procedures een nieuwe vluchtstrook worden aangelegd. Via een ,,sluiproute'' kunnen snelwegen zo worden verbreed zonder inspraak en een milieueffectrapportage.
Het nieuwe kabinet van CDA, LPF en VVD heeft juist besloten met een spoedwet Wegverbreding te komen, die erop gericht moet zijn de ellenlange procedures te kunnen omzeilen.
Scheidend minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft vijftien spitsstroken aangekondigd. Zij wil de strijd aangaan met de files, in afwachting van wegverbreding. Het nieuwe kabinet lijkt deze lijn voort te willen zetten. Volgens Hobma moet hier een einde aan komen en moeten de bestaande spitsstroken langs E-wegen worden ontmanteld.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
|