Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Uitgaan » Films » Filmindustrie heeft (nog?) geen last van piraterij

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Filmindustrie heeft (nog?) geen last van piraterij
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De muziekindustrie verkeert in een diepe crisis. De afgelopen jaren
zagen de platenmaatschappijen hun omzetten fors afnemen. Er worden
steeds minder cd?s verkocht. Deze omzetdaling is voor een belangrijk
deel het gevolg van het kopieren van muziek. Waarom zou je nog de
regen trotseren voor een bezoek aan de platenzaak als je alle nieuwe
cd?s ook gewoon vanuit je luie stoel gratis kunt downloaden, zo lijken
veel consumenten te denken.

De filmstudio?s vrezen dat hen een vergelijkbaar scenario te wachten
staat. Nu steeds meer mensen de beschikking hebben over
breedbandinternet en een dvd-brander wordt het een stuk eenvoudiger om
films te kopieren. Bovendien komt het regelmatig voor dat films die
nog niet in de bioscoop te zien zijn, al op internet circuleren. In
oktober vorig jaar waren kopieen van de film ?Phileine zegt sorry?
bijvoorbeeld al voor de premiere via nieuwsgroepen te downloaden.

De filmindustrie neemt maatregelen om de piraterij te bestrijden. In
de Verenigde Staten worden bioscoopmedewerkers voorzien van
nachtkijkers zodat zij mensen uit de zaal kunnen plukken die met een
camcorder een opname maken van de film. Ook verschijnen er bij sommige
bioscoopzalen detectiepoortjes. De regelmatige Nederlandse
bioscoopbezoeker wordt af en toe voorafgaande aan de film
geconfronteerd met het bericht dat het niet de bedoeling is om opnames
te maken.

Dergelijke maatregelen lijken niet echt effectief. Kort nadat ze in
premiere gaan, zijn de meeste films vaak al te downloaden via
nieuwsgroepen en uitwisselnetwerken als BitTorrent en Kazaa. Doordat
dvd-branders steeds goedkoper worden, gebeurt het ook steeds vaker dat
mensen even een kopietje maken van een via internet opgehaalde film
voor een vriend, familielid of collega.

Illegaal gekopieerde films duiken dus overal op. Behalve in de
statistieken dan. Het gaat namelijk uitstekend met de filmindustrie.
De bioscoopopbrengsten waren nog nooit zo hoog als in 2002 en 2003, zo
blijkt uit cijfers van de Motion Picture Association of America
(MPAA), de Amerikaanse organisatie van filmproducenten.

Het aantal bioscoopbezoeken in de VS daalde in 2003 weliswaar met 4
procent tot 1,57 miljard, maar, zo hield MPAA-voorzitter Jack Valenti
zijn gehoor van bioscoopeigenaren bij de presentatie van de cijfers
voor: de bioscoopzalen hebben nog nooit zo vol gezeten als nu. ?Om een
aantal bioscoopbezoeken te vinden dat vergelijkbaar is met 2003,
moeten we 48 jaar teruggaan, naar 1955, voor de tijd van televisie en
kabel?, aldus Valenti.

Het lijkt erop dat de bioscopen weinig te lijden hebben van het gratis
filmaanbod via internet. Een bioscoopbezoek vergelijken met het
bekijken van een film op je computerscherm of tv is natuurlijk ook
niet helemaal eerlijk. ?Naar de film gaan? is doorgaans een sociale
gebeurtenis, vaak gekoppeld aan restaurant- of cafebezoek. Niet te
vergelijken met het bekijken van een film via je pc.

Het lijkt meer voor de hand te liggen dat illegaal aangeboden films
concurreren met de dvd en de ouderwetse video. In de praktijk blijkt
daar echter ook nog weinig van. Het gaat crescendo met de verkoop van
videofilms (videobanden + dvd?s).

De NVPI, de Nederlandse brancheorganisatie van wat de
entertainmentindustrie (de producenten van muziek, films en games)
wordt genoemd, becijferde onlangs dat het totaal aantal verkochte
videofilms in het eerste halfjaar van 2004 met 18 procent was gestegen
in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het eerste
halfjaar van 2003 gingen er iets meer dan negen miljoen video?s en
dvd?s over de toonbank, in de eerste zes maanden van 2004 waren het er
bijna elf miljoen.

Geen geringe prestatie in een tijd dat half Nederland klaagt dat het
zo slecht gaat met de economie. Ter vergelijking: de muziekomzet
daalde in het eerste halfjaar van 2004 met 6 procent, de afzet (het
aantal verkochte cd?s, cassettebandjes en muziek-dvd?s) nam af met 4
procent.

Hoe komt het dat de filmindustrie vooralsnog immuun lijkt voor het
gratis online aanbod van films? Om te beginnen vereist het downloaden
van films een stuk meer geduld dan het ophalen van een cd of wat losse
nummers. Een film is al snel zeven keer zo groot als een cd.

De grote omvang van filmbestanden betekent niet alleen dat het wachten
langer duurt, maar ook dat fanatieke film-downloaders eerder tegen de
datalimieten van hun providers aanlopen. De meeste internetaanbieders
zitten niet te wachten op mensen die de hele dag films naar binnen aan
het trekken zijn. Films downloaden kost veel bandbreedte (en dus
geld). Iemand die een paar films ophaalt, gebruikt al snel net zoveel
bandbreedte als iemand die een jaar lang e-mailt en websites bezoekt.

Het downloaden van films kan bovendien een hoop gehannes en frustratie
kan opleveren. Als je er na vier uur downloaden bijvoorbeeld
achterkomt dat je de verkeerde film hebt opgehaald, is dat toch net
wat vervelender dan als je na vier minuten ontdekt dat je niet het
gewenste muziekbestand hebt gedownload.

Daar komt bij dat film kijken op je computer minder prettig is dan
muziek luisteren via je pc. De gemiddelde monitor voor de pc is nu
eenmaal niet zo groot dat je er avond na avond vanaf de bank naar wilt
kijken. De oplossing ligt voor de hand: je pc doorlussen naar je tv of
de film op dvd branden en afspelen op de dvd-speler voor de tv. Maar
voor welke oplossing je ook kiest: het is gedoe. En voor veel huis-
tuin-en-keuken pc-gebruikers is het te veel gedoe.

Tot slot profiteren de filmverkopers op dit moment waarschijnlijk van
de goede verkopen van dvd-spelers ? inmiddels heeft vier op de tien
Nederlandse huishoudens een dvd-speler. Wie een nieuw apparaat in zijn
huiskamer heeft staan, wil ook wat hebben om er op af te spelen. Naar
de winkel dus om dvd?s te kopen. Dat komt goed uit, want dvd?s worden
goedkoper. Volgens de NVPI is de verkoopprijs van de gemiddelde dvd in
een jaar tijd gedaald van 19,90 euro naar 14,26 euro.

Hoe de toekomst er uitziet voor de filmindustrie is moeilijk te
zeggen. Het heeft bij de platenmaatschappijen ook enige tijd geduurd
voordat ze last begonnen te krijgen van de verspreiding van mp3-
bestanden via internet. Napster zorgde eind jaren negentig voor de
grote doorbraak. Wellicht dat de filmindustrie door een zelfde noodlot
wordt getroffen: omdat de internetverbindingen sneller worden en het
downloaden van films makkelijker wordt. Op dit moment lijken de
gevolgen van internet voor de filmmakers echter nog minimaal.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS